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E-auction 355-268697 - MASSALIA - MARSEILLE Obole à l'ethnique et au M

MASSALIA - MARSEILLE Obole à l ethnique et au M VF
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NO BUYER'S FEE.
Estimate : 100 €
Price : 27 €
Maximum bid : 27 €
End of the sale : 03 February 2020 14:07:30
bidders : 4 bidders
Type : Obole à l'ethnique et au M
Date: c. 425-400 AC.
Mint name / Town : Marseille (13)
Metal : silver
Diameter : 10 mm
Orientation dies : 12 h.
Weight : 0,55 g.
Rarity : R3
Coments on the condition:
Flan irrégulier, court. Usure importante mais régulière. Patine grise
Catalogue references :

Obverse


Obverse description : Tête juvénile cornue à droite du dieu fleuve (le Lacydon ?).
Obverse legend : [MASSALIWTAN].

Reverse


Reverse legend : M DANS LE 3E CANTON.
Reverse description : Roue à quatre rayons avec moyeu central.

Commentary


.
Le début du IVe siècle avant J.-C. s'articule autour de la création de la drachme lourde de Marseille. La légende voudrait que cette pièce ait été fabriquée pour aider les Romains à payer rançon aux Gaulois qui avaient assiégé l'Urbs vers 387 avant J.-C. Le droit semble inspiré par les belles têtes de la nymphe Aréthuse de Syracuse tandis que le revers a pu être inspiré par les ateliers de la Grande Grèce comme Vélia. Cette pièce constitue un maillon important de l'histoire massaliote. Un lion de Vélia valait deux lions de Marseille et prouve les liens économiques qui unissaient les deux cités face aux dangers que représentaient les Étrusques et les Carthaginois. La drachme lourde disparut rapidement. L'obole à l'ethnique MASSALIETON (Br/M. 25/C.1), puis au M (Br/M. 26/D.1) est frappée juste avant la création de la drachme lourde. Pour Marseille, l'étalon retenu par Claude Brenot est l'euboïco-attique avec un tétradrachme de 17,28 g et une drachme de 4,32 g. La litra représente le cinquième de la drachme alors que l'obole en est le sixième. L'étalon des premières monnaies massaliotes est donc basé sur la litra (0,86 g) et non sur l'obole (0,72 g) comme on l'a longtemps cru. L'emprunt du revers à Syracuse est manifeste pour la litra. Le prototype semble dater de la période 480-465 avant J.-C. (Boehringer 400, Coll. Pozzi 571). La cité semble avoir besoin de plus que les deux lettres “M A” pour affirmer son identité, d'où la série avec le nom de la ville devant le visage imberbe.

Historical background


MASSALIA - MARSEILLE

(Ve - first century BC)

Marseille, the "Massalia" Greeks, founded by the Phoenicians in 600 J. C-. Is born from the desire to promote Greek trading posts in order to compete with the Carthaginians and Etruscans for dominance of the western Mediterranean. Marseille is absolutely not a Celtic or Gallic creation and belongs to the Greek world. Between the fifth and the first century BC, Marseille and its hinterland experiencing unprecedented development. The rise of Rome from the first Punic War (268-241 before J. C-. ) And the strategic choice of Marseille, who plays Rome against Carthage, will return in the second half of the third century BC, Massalia a leading role in international trade in the western Mediterranean. The second century BC marked the decline of Marseille. Privileged ally of the Romans, Marseille, thanks to them, succeeded in imposing its authority in Marseille hinterland. The Romans, stopping the Cimbri and Teutons, saved southern Gaul invasions. From 118 before J. C-. The situation changes and becomes a Roman province Provincia. Marseille merchants compete with Roman traders in Spain, Corsica, Sardinia and Sicily. Nevertheless, they remain allies of the Romans until the first century BC. This is the beginning of the civil war between Caesar Pompey before 49 J. C-. which will be fatal to the city. Marseille was not able to choose between the two protagonists. Caesar besieged and took the city may suffer as its means of communication between Gaul and Italy can be cut. Fleet of Marseille was too important for it to fall into the hands of his mortal enemy, Pompey. Conquered the city was still not sacked and remained an important port at the beginning of Roman rule. Greek remained, it was never really assimilated to Roman Gaul and kept a sort of independent status, mixed cosmopolitanism where all religions crossed all peoples for the benefit of the Marseilles Trade.

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